SVB: internationale dienstverlening onder druk

Marco Wijnberg Geschreven door 06-06-2024

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) kan het controleren van de hoogte van AOW-uitkeringen, premies en toeslagen aan mensen in het buitenland amper nog aan. De SVB geeft aan dat zij de kwaliteit en tijdigheid niet meer kan borgen op het niveau dat past bij een moderne dienstverlener. De SVB heeft hierover een zogenaamde Knelpuntenbrief gepubliceerd. Het probleem zit vooral bij de internationale dienstverlening, die volgens de SVB te complex en arbeidsintensief is geworden. Ongeveer de helft van het personeel is alleen nog maar bezig met het opvragen van documenten en informatie over mensen die over de grens wonen en werken, zo'n 13 procent van de uitkeringsgerechtigden. De SVB roept daarom op om de uitvoering van de AOW te vereenvoudigen.

Bron: SVB, Knelpuntenbrief IV, 30 mei 2024

Voor deze inhoud dient u in te loggen.

Wilt u meer lezen en altijd op de hoogte zijn van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van grensoverschrijdend werken? Sluit een abonnement af. Heeft u al een abonnement, dan kunt u uiteraard inloggen.

Nieuws